Zajęcia przygotowane wspólnie z dziećmi

Zapraszam do obejrzenia filmu wprowadzającego do zajęć, które przygotowywać będziemy wspólnie z klubowiczami
https://www.youtube.com/watch?v=5tybLVWIRIU

Tu znajdziemy pustą prezentację, którą każdy może wypełnić w ramach przygotowań. Dodany jest też arkusz kalkulacyjny Excela przygotowany pod łamigłówki diagramowe.
zajecia_przygotowane_wraz_z_dziecmi.zip

Tu natomiast znajdują się prace przygotowane przez klubowiczów w ubiegłym roku
Przyklady.zip

 

//—————————————————————————————————-

W roku szkolnym 2013/2014 rozpoczęliśmy realizację projektu – „Moje zajęcia”. W ramach tego projektu uczniowie grup kontynuujących przygotowują własne zajęcia i uczą się poprzez uczenie innych. To uczniowie decydują, co konkretnie chcą robić na zajęciach organizowanych przez nich. W praktyce oznacza to, że około 20% czasu zajęć jest wykorzystane na realizację ich pomysłów. Ta autonomia uczniów nie jest przypadkowa, a jak jest ważna najlepiej tłumaczy następujący wykład: http://www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation.html (dostępne są polskie napisy)

Jak się zabieramy do tego zadania?

Wszystkim naszym działaniom przyświeca jeden cel – przygotowanie i poprowadzenie zajęć w Puzzle Club w wyznaczonym terminie.

1)    Temat zajęć.
Najpierw trzeba wymyślić jakiś temat. Tu dzieci maja całkowitą dowolność. Często chcą się podzielić jakimiś ciekawymi zadaniami, które „chodzą za nimi”. Gdy temat nie jest oczywisty dla dzieci szukamy inspiracji w książkach (prowadzący udostępnia swoją biblioteczkę), zajęciach szkolnych, na kółku matematycznym. Zapożyczamy pomysły z gier planszowych i komputerowych. Może to być pogłębienie jakiegoś już przerobionego tematu. Może to być jakiś pomysł zainspirowany naszymi zajęciami podczas ferii czy wakacji. Najlepiej zapytać się samego siebie – jakie zagadki lubię najbardziej?  Często robimy burzę mózgów na pierwszych konsultacjach i udaje nam się sformułować temat, który jest interesujący dla dzieci

2)    Rozplanowanie prac.
Zazwyczaj zajęcia składają się z czterech formalnych punktów (choć nie jest to obowiązkowe).
a)    Zagadka na dzień dobry – krótka zagadka, która ma błyskotliwe rozwiązanie lub śmieszną odpowiedź. Zagadka ta motywuje każdego do punktualnego przychodzenia, bo nikt nie chce przegapić zagadki na dzień dobry.
b)    Zabawa integracyjna – najczęściej z piłką. Czasem opowiadamy coś o sobie, czasem coś liczymy po kolei (np. sumę naszych lat) – pełna dowolność
c)    Rozwiązywanie zadań związanych z tematem zajęć.
d)    Wierszyk na do widzenia – zamyka nasze zajęcia. Może być śmiesznym podsumowaniem lekcji lub fraszką uczniowską. Cieszymy się, że wychodzimy z zajęć mądrzejsi niż przyszliśmy na nie.
Planujemy, kto, co i na kiedy jest w stanie zrobić. Ustalamy kolejne terminy spotkań, na których omawiamy postęp prac.

3)    Przygotowanie prezentacji, rekwizytów i materiałów do druku.
Na bieżąco uzupełniamy prezentację i potrzebne materiały

4)    Próba generalna
Na parę dni przed lekcją przeprowadzamy próbę generalną lekcji. Sprawdzamy gotowość wszystkich materiałów, jak i trenujemy różne warianty przeprowadzenia lekcji, sprawdzamy czy nasze myśli potrafimy wypowiedzieć tak, aby całość tworzyła ciekawą lekcję dla pozostałych klubowiczów.

Podczas przygotowania zajęć cały czas spotykamy się na konsultacjach, (co najmniej raz w tygodniu), na których sprawdzamy postępy prac, sprawdzamy czy nie utknęliśmy z czymś i pomagamy sobie wzajemnie.

„Wszystkim, którzy przygotowali już zajęcia gratuluję niesamowitego zaangażowania, świetnych pomysłów i fantastycznych prezentacji. Bardzo wam za to wszystko dziękuję.”
[Prowadzący – Jarek Rząsa]