!!! Zajęcia z grafiki komputerowej nie są kontynuowane” !!!
Zajęcia z grafiki komputerowej mają na celu przybliżenie młodemu pokoleniu zagadnień związanych w tą dziedziną. Spodziewamy się, że dzieci (i tak narażone na stały kontakt z nowoczesnymi mediami wizualnymi jako odbiorcy) zechcą same tworzyć i przetwarzać obrazy cyfrowe, odnajdując w tym radość i satysfakcję, a może nawet przyszłą pasję.
Zajęcia w przeważającej części mają charakter praktyczny (praca z komputerem i tradycyjnymi przyborami rysunkowymi). Przewidziane są dwie osoby przy jednym stanowisku komputerowym.
Naszym celem jest obudzenie u dzieci pasji i talentów związanych z tworzeniem i przetwarzaniem obrazów cyfrowych. Staramy się to osiągnąć poprzez położenie akcentu na efekty pracy (publikacja prac on-line po każdych zajęciach, wydruki).
Program zajęć koncentruje się na zastosowaniach grafiki komputerowej, dzięki czemu każdy uczestnik w ramach godzinnych spotkań może spodziewać się wykonania gotowego “dzieła”. Zakres zagadnień jest szeroki i tym samym nie szkolimy ekspertów w posługiwaniu się jednym narzędziem, ale raczej osoby nie obawiające się żadnych wyzwań z dziedziny grafiki komputerowej, potrafiące poszukiwać rozwiązań i chcące się dalej rozwijać w tej dziedzinie pokonując kolejne (trudniejsze) zadania.
Ogólny program zajęć z Grafiki komputerowej dla dzieci klas II – VI:
(stopień trudności ćwiczeń będzie zróżnicowany dla poszczególnych grup wiekowych i dostosowany do poziomu uczestników)
1. Wstęp do grafiki komputerowej (przybliżenie zagadnień związanych z grafiką komputerową, przykłady zastosowań grafiki komputerowej).
2. Narzędzia – sprzęt, oprogramowanie (przybliżenie pojęć: tworzenie i przetwarzanie obrazów cyfrowych).
3. Zabawy z grafiką (eliminacja oporów przed eksperymentowaniem z narzędziami graficznymi)
4. Wstęp do obróbki zdjęć cyfrowych (pozyskiwanie, wstępna obróbka, przekształcenia).
5. Zaznaczanie fragmentów obrazów.
6. Praca z warstwami obrazu.
7. Przygotowanie kartek świątecznych.
8. Wstęp do rysowania tematycznego (samochody, postacie, zwierzęta itp.) z wykorzystaniem narzędzi komputerowych.
9. Wstęp do tworzenia publikacji drukowanych (DTP) dla dzieci.
10. Zaawansowane zastosowania grafiki komputerowej (np. tworzenie kontentu gry 2D).
11. Przygotowanie i publikacja indywidualnego portfolio prac uczestników.
Zajęcia prowadzone są w oparciu o darmowe (lub ogólnie dostępne) oprogramowanie.
MS Paint
TuxPaint (http://www.tuxpaint.org)
MyPaint (http://mypaint.intilinux.com/)
Gimp (http://www.gimp.org/)
Krita (https://krita.org/)
Alchemy (http://al.chemy.org/)
InkScape (http://www.inkscape.org/)
Blender 3D (http://www.blender.org/)
Uczestnicy poznawać będą wybrane narzędzia z części aplikacji z powyższej listy (zależnie od grupy wiekowej i stopnia zaawansowania).
Uczestnicy dodatkowo będą korzystać z autorskich narzędzi przyspieszających pracę dostępnych tylko w trakcie zajęć.